Határtalanul

Beszámoló a 2019. április 22-től 25-ig tartó Határtalanul! kirándulásról, amely megvalósult Magyarország kormányának támogatásával

Az előkészítő órát Ásványrárón tartottuk meg, ahol a gyerekek projektmunkákat készítettek. Megismerték egymást is és azt a területet, ahova a kirándulást terveztük. Különös hangsúlyt fektettünk a természeti és kulturális értékek mellett a kint élő magyarság helyzetének mélyebb megismerésére. Ajándékot készítettünk (nemzeti színű karkötőt fontunk) azoknak az erdélyi diákoknak, akiket később meglátogattunk. Megbeszéltük az utazás állomásait, programjait, az ott elvégzendő feladatokat. Énekeket tanultunk.

A tanulmányi kirándulás első megállója Nagyváradon volt. Megtekintettük a püspöki székesegyházat (Szent László hermája és szobra, püspöki palota, Kanonok-sor), majd sétáltunk a belvárosban (régi magyar-zsidó paloták, Fekete Sas palota, Városháza, Körös-part). Nagy hatással volt a gyerekekre a herma, hiszen közel hozzánk, Győrben van a másik. Fotódokumentációt készítettünk, prezentációt tartottak, és megkoszorúztuk Szent László szobrát. Felemelő élmény volt itt a Himnuszt énekelni. Később megérkezve a Királyhágóra, beléptünk a történelmi Erdélybe. Fényképezés után elénekeltük a székely himnuszt. Este Magyarfenesen aludtunk. Másnap a Medve-tó után látogatást tettünk a Kárpát-medence egyik legfontosabb sóbányászati helyszínére, Parajdra. Tanulóink történelmi tanulmányaikból ismerik a sóbányászat, sókereskedelem, sómonopóliumok fontosságát. Lenyűgöző volt számukra a sóbánya többféle, egészségügyi és kulturális célokra történő "hasznosítása". Itt a helyi televízióba is bekerültünk, nagyon ügyesen adtak interjút a gyerekek, külön öröm volt látni, mennyire őszintén mesélnek élményeikről. Utazásunkat a székely kerámiák élő múzeumfalujába, Korondra folytattuk, ahol lehetőségünk nyílt egy fazekasműhely megtekintésére is. Munkánk fontos részének tartjuk, hogy a gyerekek minél több szakmát ismerhessenek meg, "élőben" lássanak szakmájukban kiváló alkotó embereket. Kiváló lehetőség volt. A következő két napon szállásunk Csíkcsomortánon volt, de az iskolának szánt ajándékokat a Csíkrákosi Cserei Mihály Általános Iskolába juttattuk el. Talán a legnagyobb hatást a gyermekotthonban tett látogatás jelentette. Megható volt együtt énekelni, játszani. Gyergyószentmiklóson, meglátogattuk a Tarisznyás Márton Múzeumot. Utazásunk a Gyilkos-tónál folytatódott, innen pedig a Kárpátok legismertebb szurdokvölgyében, a Békás-szorosban kirándultunk. Utolsó napon felkerestük Erdély történelmi központját, Kolozsvárt, ahol megtekintettük a Szent Mihály templomot, Mátyás király szobrát és szülőházát, valamint ellátogattunk a híres házsongárdi temetőbe is, felkeresve jeles személyiségek síremlékeit. A kirándulás során mondák, történelmi, természeti és kulturális emlékek elevenedtek meg gyermekeink előtt. Ügyesen társítottak történelmi, irodalmi, művészettörténeti párhuzamokat. Fogalmazásaikban is kitértek erre. Rájöttek arra is, hogy adni jó!

A csíkrákosi általános iskolában már ismerősként fogadtak bennünket, ugyanis tavaly is ide vittük ajándékainkat. Az igazgatónő végig vezette a gyerekeket az iskolán, sajnos mivel tavaszi szünet volt, csak pár gyermek volt vele. Utána ellátogattunk a gyergyószárhegyi gyermekotthonba, ahol közös éneklés után nagyon jó hangulatú focimeccset játszottunk. Megható volt látni gyerekeinket és azokat a gyerekeket is, akik ott élnek. Nehéz volt eljönni onnan.

Hazaérkezés után Lipóton tartottuk meg az értékelő órát, ahol a kiránduláson résztvevő diákok bemutatták munkáikat (fotódokumentációk, prezentációk...), felelevenítettük élményeiket, tapasztalataikat. Megbeszéltük a kint élő magyar gyerekekkel történt találkozást, beszéltünk a velük való kapcsolattartás, együttműködés lehetőségéről, ezzel is elősegítve, hogy diákjainkban megfogalmazódjon a barátkozás, a segítségnyújtás vágya. Humorral fűszerezve nagyon jó hangulatban telt a délután.

A fakultatívan vállalt tevékenységünk a 6. osztályosoknak egy kis ízelítő nyújtása volt. Élménybeszámolót tartottunk nekik egy közös tanóra keretében, melyhez felhasználtuk a fotókat a netről és a plakátokat. Nagyon érdekli a tanulókat a következő lehetőség. Az órát már annak tudatában hallgatták, hogy tudják, nekik is megírtuk a pályázatot. Izgatottan várjuk az eredményét.