-Intézményünkről-

Iskolánk a Szigetköz Körzeti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola- ,ami idén ünnepli 60 éves jubileumát- Darnózselin, egy szigetközi településen található.

Fenntartónk a Győri Tankerület Központ által benyújtott sikeres pályázatnak köszönhetően az iskolában nagyszabású infrastrukturális fejlesztés zajlott le. A pályázat eredményeképpen aula épült, amely színvonalas, minden igényt kielégítő színtere lett a különböző iskolai rendezvényeknek és időnként a települési műsoroknak is. Az udvaron létrehozott műfüves pálya pedig a mindennapos testnevelést segíti és lehetőséget biztosít tanulóknak az aktív testmozgásra az iskolában eltöltött idő alatt. Megújultak a mosdók is. Iskola kapott egy interaktív panelt is. A pályázat utolsó szakaszaként bútorok érkeztek. Így a teljes felső tagozat tanulóasztalai és székei kicserélésre kerültek. Megújult az informatikaterem és az iskolai könyvtár is. Sikerült a régi szekrényeket, polcokat újakra cserélni.

Ehhez kapcsolódik még a Darnózseli Község Önkormányzat által nyert pályázat keretében megvalósult energetikai felújítás is, melynek során nyílászárók és a gázkazánok cseréjére került sor. Az energiahatékonyság jegyében pedig külső szigetelés került az épületre.

Jelenleg kilenc tanteremmel, egy informatikateremmel, egy fejlesztőteremmel, zeneteremmel, könyvtárral és aulával rendelkezik az iskola. A gyerekek rendelkezésére áll egy 400 négyzetméter alapterületű tornacsarnok, egy nagy füves udvar, ahol a műfüves pálya is helyet kapott.

Az intézményben jelenleg 136 tanuló tanul nyolc osztályban. A beiskolázási körzet több települést foglal magában: Hédervár, Lipót, Kimle-Novákpuszta, Károlyház, Kisbodak, Dunaremete.

Mivel a települések között nincs közvetlen buszjárat, ezét 2007 óta iskolabusz látja el a tanulók szállítását. Az iskolabusz naponta kétszer - reggel és délután napközi, tanulószoba után-, szállítja a tanulókat. Az iskolába bejáró tanulók létszáma 50 fő.

Iskolánk egyik sajátossága, hogy immár 30 éve működik zeneiskola intézményünkben. A darnózseli székhelyintézmény mellett a hédervári telephelyen is folyik zeneiskolai oktatás. Elmondhatjuk, hogy zeneiskolánk központi szerepet tölt be a környéken. Zenepedagógusaink kitűnő munkáját fémjelzi, hogy több tanítvány is tanult a győri Richter János Zeneművészeti Szakközépiskolában.

Az egyes tanszakokon furulya, klarinét, zongora és hegedű közül választhatnak diákjaink. A szolfézsóra minden zeneiskolásnak kötelező. Énekkarunk lelkes tagjai és a zeneiskola fontos szerepet tölt be az iskola életében, hiszen ünnepségeink színvonalát emelik előadásaikkal. Nemcsak Darnózselin, hanem a környékbeli települések ünnepein (idősek napja, adventi gyertyagyújtás, hangversenyek, zenei világnapi koncert) is nagy sikerrel lépnek fel növendékeink. Zeneiskolai munkaközösség szervezi az alapfokú művészetoktatást, amely szorosan együttműködik az általános iskolával.

A Pedagógiai Programban megfogalmazott célkitűzéseink közül a legfontosabb az egyéni képességek fejlesztése (felzárkóztatás, tehetséggondozás), helyes tanulási szokások kialakítása. Egyik legfontosabb célunk, hogy a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók számát és a különböző fejlettségi szinten lévő gyermekek közötti különbségeket csökkentsük. Tanórákon az egyéni különbözőségek figyelembevételével a tanulók életkori sajátosságaihoz igazodó tanítás- és tanulásszervezési eljárások, technikák alkalmazása hoz eredményt. Az iskola törekszik a helyes tanulási szokások kialakítására is. Ennek legfontosabb színterei a tanórák mellett a napközis és tanulószobai foglalkozások. Pedagógiai elveink alapján a közvetlen tapasztalatszerzést a tanulás alapvető részének tekintjük.

Az iskolában kiemelkedő tehetséggondozás zajlik. Erről több tantárgyból elért kiemelkedő –megyei és országos- versenyeredmények tanúskodnak. Nagy gondot fordítunk a versenyeztetésre, felkészítésre, a tehetséges tanulók kiszűrésére. Tanórán kívüli tevékenységek – matematika-, rajz- és németszakkör, sportkör, énekkar, zeneoktatás- ,széleskörű lehetőségének biztosításával is segítik a tehetség fejlődését, kibontakoztatását. A szabadidő hatékony eltöltésére a fenti szakkörökön kívül még – a helyi horgászegyesülettel kötött együttműködés következtében- tanulóink horgászszakkörre járhatnak. A tanulók felzárkóztatását egyrészt a tanórán kívüli felzárkóztató foglalkozásokon végzik a pedagógusok, másrészt egyéni gyakorlással, órai differenciálással, különböző tanulási módszerek alkalmazásával segítik a pedagógusok. A különleges bánásmódot igénylő tanulókkal az intézmény saját gyógypedagógusa és fejlesztő pedagógusa foglalkozik fejlesztő órák keretében.

Az iskola kompetenciamérés eredményei és továbbtanulási mutatói is jók. A kompetenciamérés eredményei azt mutatják, hogy az országos átlag vagy afölötti eredményt értek el diákjaik. A községi iskolákkal összehasonlítva is jók a mutatóik. A sikeres központi írásbeli felvételi elérése érdekében felvételi előkészítő foglakozásokat tartunk matematikából és magyar nyelv és irodalom tantárgyakból.

Az iskola nagy hangsúlyt fektet az egészséges életmódra nevelésre, a környezettudatos magatartás kialakítására és a hagyományőrzésre, a szigetközi hagyományok megismertetésére. Az előző évekhez hasonlóan az egészséggel és annak minden területével naponta foglalkozunk az oktatás, nevelés folyamán, de meggyőződésünk továbbra is az, hogy nem elég beszélni róla, tevékenykedtetve jóval maradandóbb nyomot hagyunk tanítványainkban. A novemberi egészséghét kiemelt programja az egészségnevelésnek.

Napi munkánk során, mindannyiunknak számos lehetősége nyílik a környezeti nevelésre, a természetbarát szemlélet kialakítására, a természet-, az ember- és az értéktisztelő szokásrendszer kialakítására. A kialakított iskolakert gondozása is nagymértékben segíti tanulóinkban a környezettudatos szemlélet kialakítását, formálását. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert az ország egyik legszebb területé, a Szigetköz szívében található iskolánk. A táj szépsége körül vesz bennünket és igazán nem kell messze mennünk, hogy az Öreg-Duna partján élvezhessük a természet ölelését. Ezt kihasználva rendszeresen szervezünk gyalog- és kerékpárostúrákat tanulóink számára. Több madárles és tanösvény is található környezetünkben, ami szintén jó helyszínei a környezettudatos, természetbarát nevelésnek.

A NAT kiemelt fejlesztési területei között szerepel, és részét képezik átdolgozott helyi tantervünknek a hagyományőrzés. Ahhoz, hogy ne csak a tervezés deklarált szintjén maradjanak, összehangoltan kell megjelenniük a tanórai és a tanórán kívüli tevékenységben. Elengedhetetlennek tartjuk, hogy diákjainkban kialakuljon a jelenkor megértéséhez szükséges történelemszemlélet, ismerjék és tiszteljék ünnepeinket, nemzeti és a szülőfaluhoz kötődő hagyományainkat. A tanítókat lámpásként emelgetik. Ez különösen igaz most is, hiszen a mai világban a falusi életszemlélet kezd eltűnni, a mai gyerekek nem ismerik szülőhelyük hagyományait, helyi értékeit. Ezen szeretne iskolánk változtatni, ezért nagy hangsúlyt fektet a hagyományőrzésre. Ez több szinten megjelenik az iskola mindennapjaiban. A tanulók egyharmada a környező falvakból érkezik az iskolába. Ezek közül néhány kistelepülésen ma is megtalálhatók a szigetközi falvak életét megjelenítő régi hagyományok. Elsődleges célunk, hogy tanulóink a helyi értékekkel megismerkedjenek.

Minden évben megrendezzük a Szigetköznapot. Az egész iskolai közösséget átfogó hagyományőrző rendezvényen felidézzük dédszüleink életét, a 19-20. századi szigetközi falvak mindennapjait. A szigetközi falvakban élő hagyományokat pl. legényavatás adunk elő diákjainkkal. Iskolánk értékőrző feladatot is magára vállalt. Régi mesterségeket űző emberek fennmaradt tárgyainak felkutatását és kiállítását is célul tűztük ki. A hagyományőrzéshez kapcsolódóan együttműködünk a Szigetköz-Úgó Néptáncegyüttessel, akinek egyik vezetője néptánc szakkört tart iskolánkban. Reméljük diákjaink a helyi hagyományok megismerése által más kultúráját is elfogadó, hagyományait tiszteletben tartó felnőtté válnak.

Iskolánknak széleskörű partneri kapcsolatokkal rendelkezik. A szülői szervezet, óvoda, helyi és környékbeli önkormányzatok, civil szervezetek, Szigetköz Natúrpark, Darnózseli Horgászegyesület, Tűzoltó Egyesület stb. egyrészt segítik iskolánk mindennapi életét, másrészt közös programok szervezésével színesítik szabadidős tevékenységünket. Tanulóinknak egy életre szóló útravalót kívánunk adni, mert valljuk, hogy csak a sokoldalú emberek állják meg helyüket az életben, csak a stabil tudásra lehet a későbbiekben "építkezni".

Iskolánk gyermekközpontú, nyugodt iskolai légkör kialakítására törekvő intézmény, ahol olyan nevelőtestület dolgozik, melynek küldetéstudata:

"Mondd és elfelejtik,

mutasd meg és emlékeznek,

vond be őket és megtanulják."

(Konfucius)


Fettikné Szabó Krisztina

főigazgató